13. 3. 2012

Současné návrhy reformy fungování a financování vysokých škol odmítáme a plně podporujeme probíhající protesty akademické veřejnosti. Mylná ideová východiska pojímající vzdělání jako zboží, neomalený způsob prosazování i samotný obsah věcných záměrů jsou nepřijatelné.

Cílem vysokoškolského vzdělání není hlavně příprava na pracovní
uplatnění, ale rozvoj obecného poznání, tvořivosti a kritického
myšlení. A to je možné jedině za předpokladu, že budou vysoké školy i
nadále nezávislé, že budou svobodné. Proto odmítáme změny v
kompetencích a způsobu volby demokratických akademických orgánů.

Akademickou
samosprávu, jeden z pilířů změn ve vysokém školství po roce 1989,
považujeme za vymoženost, kterou lze nepochybně kultivovat, ne však
podkopávat.

Pro zlepšení úrovně vysokých škol navrhujeme
změny v těchto oblastech a to s plným vědomím toho, že nejde o změny
komplexní, ale dílčí, a že nemusejí být jediné – pro nás ale naznačují
směr, jímž se pro začátek ubírat:

 

1.) Kvalita:
chceme zachování a transformaci Akreditační komise do skutečně
nezávislého a profesionálního orgánu; chceme zcela transparentní
diverzifikaci vysokých škol;

2.) Finance: chceme postupné
zvyšování veřejných výdajů na vzdělávání na úroveň OECD, namísto
školného navrhujeme zavést běžnou progresivní daň z příjmu;

3.)
Spravedlnost: Chceme odstranění ekonomických bariér pro vysokoškolské
vzdělávání skrze rozšíření sociálních stipendií a dalších forem podpory
pro ty, kdo mají z ekonomických důvodů ztížený přístup ke studiu;

4.)
Transparentnost: Chceme otevřít vysoké školy dohledu zvenčí skrze
zapojení širší veřejnosti (např. absolventy) do jejích kontrolních
orgánů.

 

„Školné není řešením financování vysokých škol,
naopak se může stát pro studium zásadní překážkou. Vysokoškolské
vzdělání má sociálně emancipovat, ne vytvářet dlužníky závislé na
bankách,“ uvedl člen Předsednictva SZ Matěj Stropnický.

„Terciární
vzdělávání změny potřebuje; aby však byly tyto změny dlouhodobé a
nezávislé na momentální politické konstelaci, je třeba se trpělivě
snažit o konsensus s vysokými školami jakožto hlavními aktéry, nikoliv
je mocensky válcovat,“ uvedl předseda SZ Ondřej Liška.