2. 10. 2011

Takřka jeden a půl roku připravovalo Brno generel cyklistiky, který měl poradit, jak má město podpořit rozvoj tohoto druhu dopravy. Radní jej schválili před rokem těsně před volbami. Nová koalice se ovšem rozhodla výsledky studie přezkoumat.

Naplnění všech doporučení totiž podle radních není reálné. „Dokument
je ambicióznější, než jaké jsou současné možnosti města,“ sdělil
investiční náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Podle něj existují dva hlavní problémy. Jedním je to, že stavba
cyklostezek a další infrastruktury pro cyklisty je příliš drahá. Druhou
pak pomalá práce úřadů. „V případě cyklostezek je potřeba mnoho
vyjádření příslušných úřadů,“ zdůraznil Kotzian. Například prodloužení
stezky mezi Intersparem a krematoriem až do bohunického kampusu brzdí
také požadavky majitelů pozemků.

Představitelé brněnských cyklistických sdružení ovšem proti postoji
radních ostře protestují. „Generel považujeme za závazný. Schválila jej
rada i zastupitelstvo. Výmluvy politiků jsou alibistické. Typickým
příkladem je třístránkový dopis, který jsme od náměstka Kotziana
obdrželi. Stále opakoval starou výmluvu o nedostatku peněz a přidal k ní
i novou o úřednících,“ kroutil hlavou Darek Galle ze sdružení Brno na
kole. Podle něj generel nabízí levná řešení. „Například zprůjezdnění
jednosměrných silnic pro cyklisty či namalování cyklopruhů. To vše město
úplně opomíjí,“ tvrdí Galle.

Projekty nepokračují

Vlažný postoj politiků ke generelu vadí i šéfovi klubu Bicybo Jiřímu
Jedličkovi. „Situace pro cyklisty se v Brně vůbec nelepší. V minulém
volebním období přišlo město s několika nadějnými projekty jako
například cyklopruhy na Mendlově náměstí. Jenže nepokračují. Ucelená síť
alespoň základních tras chybí,“ stěžuje si Jedlička. Ke kritice se
připojil také lídr opozičních zelených Martin Ander. Ten se v minulém
volebním období ještě jako náměstek primátora o zpracování generelu
zasazoval. „Generel je na rozdíl od předchozích podobných plánů
realistický. Místo drahých cyklostezek přináší cyklopruhy, které stojí
méně než desetinu nákladů. Město za ně zaplatí zhruba tři sta tisíc za
kilometr, kdežto cena cyklostezky je mezi pěti a deseti miliony,“
upozornil Ander.

Jedinou překážkou naplňování cyklogenerelu je podle Andera neochota.
„Například vyznačení cyklopruhů v Kounicově ulici nic nebrání. Je
dostatečně široká. Přestože je to jeden z dohodnutých projektů, město
jej řeší už rok,“ upozornil Ander.

S výtkami ovšem náměstek Kotzian nesouhlasí. „O některých
cyklopruzích můžeme diskutovat z hlediska bezpečnosti. Nebudu říkat,
která místa, ale část nových brněnských cyklopruhů považuji za
rizikové,“ podotkl Kotzian. Konkrétně pruhy v Kounicově podle něj brzdí
to, že tam město plánuje bezbariérová opatření a stavět bude i soukromý
investor. „Tyto stavby je třeba s cyklopruhy sladit,“ dodal Kotzian.

Cyklisté se letos dočkají naplnění alespoň jednoho z doporučení
generelu. „Po obvodu pěší zóny v centru města umístíme snad ještě letos
na podzim cyklostojany. Lidé tam mohou nechat kolo a do centra se pěšky
dostanou do tří minut. Počítáme, že přibude deset stojanů, ale jejich
umístění musí ještě odsouhlasit příslušné orgány,“ řekl Kotzian.

DALŠÍ CYKLOSTEZKY

Stavby zařazené v rozpočtu města na rok 2010:
- Valchařská – Olší (chybí peníze, cena 14,7 milionu)
- Olší – Babická (chybí peníze, cena 3 miliony)
- Areál cyklistiky – lokalita Hněvkovského (stavba dokončená, cena 15,6 milionu)
- Hrad Veveří – Rakovec (chybí peníze, cena 68,5 milionu)
- Kaštanová – most přes dálnici D2 (cena 17,1 milionu)

Stavby zařazené v rozpočtu města na rok 2011:
- Renneská – Kšírova (dokončení 2012, cena 18 milionů)
- Kšírova – Sokolova (dokončení 2011, cena 20 milionů)
- K Nábřeží (dokončení 2011, cena 3,5 milionu)

Plán na rok 2012
- Renneská – Kšírova (dokončení 2012, cena 18 milionů)

Brněnský deník – Rovnost | 29. 9. 2011 | autor: Petr Jeřábek