23. 9. 2010

Vedení Brna pomůže cyklistům. Vytvořilo totiž strategii na rozvoj cyklistické dopravy ve městě. Plánuje rozmístit nové stojany a rozšířit síť cyklopruhů a cyklostezek.

Vhodíte minci do automatu. Odemkne se jízdní kolo. Nasednete na něj a
odjedete na druhý konec Brna, kde kolo zas do stejného automatu
vrátíte. I takový záměr obsahuje generel cyklistické dopravy, který
včera schválili brněnští radní. Hlavně však má nový strategický dokument
řešit rozvoj cyklistických tras v centru města.

Náměstek
brněnského primátora Martin Ander řekl, že je to potvrzení už nastolené
cesty, která má zlepšit možnosti cyklistické dopravy.

„Po vzoru
cyklistického pruhu na Nových sadech budeme podobně značit další trasy
pro cyklisty třeba v Kounicově ulici, Veveří, ve Štefánikově nebo
Bratislavské ulici,“ vyjmenoval Ander.

Podotkl, že na první
jmenované Kounicově ulici se nový pruh objeví už na jaře příštího roku.
Kromě pruhů bude podle Andera město pokračovat také ve výstavbě
oddělených cyklistických stezek. „V první řadě to bude dostavění stezky
vedoucí podél pravého břehu Svratky od Heršpické ulice směrem na jih,“
dodal Ander.

Generel cyklistické dopravy zpracovává mimo návrhu
sítě stezek a pruhů i doporučený tvar stojanů na kola a záměr půjčování
kol po vzoru evropských měst Vídně, francouzského Rennes nebo
Amsterodamu. „Stojany budou mít v budoucnu tvar obráceného písmene U,
tak aby se k nim dal bez problému zamknout rám kola,“ vysvětlil Ander s
tím, že systém volného půjčování není otázka příštího roku nebo dvou.
„Nejdřív je nutné vytvořit dostatečně hustou síť stezek a vyhrazených
pruhů,“ upozornil Ander. Vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu
Vladimír Bielko sdělil, že značení pruhů pro cyklisty je až
desetinásobně levnější než stavění oddělených stezek. „Šestikilometrový
úsek vyjde zhruba na dva a půl milionu korun,“ vypočítal Bielko.

Podle
návrhu generelu budou mít cyklisté povolené ve vybraných jednosměrkách
jezdit v obou směrech. „Jedna z ulic, o které se uvažuje, je
Bratislavská. Tam v protisměru jezdí často lidé na kolech v rozporu se
zákonem už teď,“ sdělil Bielko. Reakce na snahu o vymezování prostoru
pro cyklisty na silnicích jsou podle Bielka dvojí. „Ty odmítavé jsou
známkou arogance řidičů. Ti, kteří respektují všechny druhy dopravy,
opatření vítají,“ myslí si Bielko.

Jedním z lidí, který schválení
cyklogenerelu vítá, je Jiří Jedlička z klubu Bicybo Brno. „Je dobře, že
se se situací ve městě začalo něco dělat. Jedním z největších problémů
pro dopravu na kole je napojení východních čtvrtí města na síť
cyklistických tras,“ podotkl Jedlička. Povolit průjezd cyklistům v
protisměru Bratislavské ulice by podle něj tento problém mohlo vyřešit.
To, jak se vedení města o cyklisty zatím staralo, ohodnotí vysvědčením
účastníci zítřejší cyklojízdy, kterou pořádá sdružení Brno na kole.

„Vjezd
do centra ve dne pro cyklisty po čtyřech letech slibů stále není možný,
stejně jako chybí bezpečná parkoviště pro kola,“ zhodnotila některé
nedostatky Marie Lisková ze sdružení.

plánované změny

cyklopruhy v ulicích Kounicova, Veveří, Lidická, Štefánikova, Bratislavská

bezpečnější stojany na kola

zobousměrnění vybraných jednosměrek pro k

výstavba cyklostezek

systém volného půjčování kol nazývaný bike-sharing


Brněnský deník – Rovnost | 22. 9. 2010 | autor: Michal Filípek