18. 8. 2010
Veřejný prostor s přestupním uzlem MHD před brněnským hlavním nádražím je jedním z nejzanedbanějších prostranství v Brně. Zlepšení bylo dosud nesmyslně blokováno poukazem na plánovaný odsun nádraží z centra města a s ním spojenou změnu koncepce dopravy.
Přitom ale stovky tisíc lidí využívají tento prostor každý den, právě teď a s jeho stavem nejsou spokojeni. Je proto na čase, přestat se ohlížet na nekonečný projekt odsunu nádraží a připravit úpravy přednádražního prostoru co nejdříve.
Už v průběhu letošního léta proto město ve spolupráci s bratislavským ateliérem Vallo & Sadovský a brněnskou fakultou architektury osloví brněnské architekty, aby navrhli způsob, jak lze tento prostor nenákladně, ale efektivně upravit.
Čerstvá studie mladých brněnských sociologů dokládá, že lidé tento prostor považují za nepříjemně přehuštěný, chaotický, nepřehledný, zanedbaný, nevzhledný a v některých místech za nebezpečný. Lidem nejvíce vadí zbytečné bariéry komplikující pohyb v přehuštěném prostoru (reklamní panely na zastávkách, velké množství zábradlí apod.), upozorňují však také na zanedbanost prostranství, především poblíž zahrádky restaurace Secese. Úpravami veřejného prostranství se v tomto semestru zabývali také studenti brněnské architektury a navrhli například usnadnění průchodu prostorem před hlavní halou nádraží, odstranění několika nevzhledných stánků s občerstvením, které zbytečně komplikují průchod, či zlepšení přístupu na zastávku Nové sady z ulice Bašty.
Kvalita života ve městě i kvalita veřejné dopravy je častokrát tvořena maličkostmi, které nevyžadují obří investice, ale spíše dobré nápady. Zelení proto budou prosazovat jejich rychlou realizaci.
Martin Ander, náměstek primátora města Brna za SZ