10. 2. 2012
České dráhy se chystají prodat pozemky v centru Brna. Jejich majitelem se má stát společnost BNSD, která je má na 40 let pronajaté a má na ně předkupní právo. Náměstek dopravy však před čtyřmi lety slíbil, že toto právo zanikne.
České dráhy chtějí prodat lukrativní pozemky v centru Brna. Pokud to udělají, vážně tím ohrozí potřebnou modernizaci tamního hlavního nádraží.
Kupcem čtyř hektarů, které k nádraží přiléhají, se má stát
firma se skrytými vlastníky. Jde o developerskou společnost Brno new
station development (BNSD), jíž dráhy pozemky dlouhodobě pronajaly.
Trumfy developera
Pro neprůhlednou firmu, v jejímž vedení sedí místopředseda brněnské ODS Jiří Hos, by to byl výhodný obchod.
Pozemky mohou mít podle realitních makléřů hodnotu až 400 milionů,
ale BNSD drží v rukou dva trumfy: má je pronajaté na 40 let, a navíc
na ně má předkupní právo.
„Samozřejmě je díky tomu ve výhodnější vyjednávací pozici, než kdyby
se to prodávalo v soutěži a bez nájmu,“ říká Jaroslav Fajkus z místní
realitní kanceláře Real Spektrum.
O chystané transakci do počátku týdne, kdy se o ni začaly zajímat
HN, nevědělo ani ministerstvo dopravy. Podle ministrova náměstka Lukáše
Hampla je však případný prodej v počátku. „Neprošlo to ještě dozorčí
radou ani představenstvem,“ řekl Hampl, který je předsedou dozorčí rady
Českých drah.
Každopádně se už proti postavila Správa železniční dopravní cesty –
právě proto, že se neví, jak to bude s modernizací. „V současné době
s prodejem nemůžeme souhlasit,“ řekl její mluvčí Pavel Halla.
Hampl tvrdí, že pokud by dráhy pozemky opravdu prodaly, tak jedině
za tržní cenu, kterou stanoví znalci. „A jedině tehdy, když se
rozhodne, že je to zbytný majetek, a bude jasné, jaká bude podoba
rekonstrukce,“ dodal.
Jenže na cenu znaleckých posudků má vliv to, že pozemky jsou
dlouhodobě pronajaté. „Je to faktor, se kterým se musí při znaleckém
posudku počítat,“ potvrzuje předseda Komory soudních znalců Vladimír
Vácha.
O kolik může cenu ovlivnit, ale nechce spekulovat. „Záleží to i na tom, jak je postavena smlouva o nájmu,“ vysvětluje.
Tajná smlouva
Jenže smlouvu odmítají dráhy ukázat. Navíc, když před čtyřmi lety
chystaná dohoda vyšla najevo, náměstek ministra dopravy Vojtěch
Kocourek přislíbil, že předkupní právo z ní zmizí. Proč tam nakonec
zůstalo, dráhy nevysvětlily.
„BNSD má ve smlouvě předkupní právo,“ opakuje pouze mluvčí drah Petr
Šťáhlavský. Důvodem je prý ochrana investora. Jenže ten má již smluvně
zaručeno, že veškeré investice může odečíst z nájmu.
Hospodářské noviny | 9. 2. 2012 | autor: Marek Pokorný