14. 10. 2010
Stav městské části Brna-střed negativně ovlivňuje dlouholetá nadvláda ODS a dlouholeté působení bývalého tajemníka Radovana Novotného (později chyceného s miliónem v kufříku – kauza v Žabovřeskách). Řadu věcí se nám však přesto podařilo změnit k lepšímu.
Nyní již skoro s údivem vzpomínám na začátek volebního období, kdy nám byly odpírány materiály, na které jsme jako zastupitelé měli právo, na komise, na které nám nikdo dopředu neprozradil program ani nedal podkladové materiály, na finanční výbory, kdy jsme s překvapením začali zjišťovat rozsah nepořádku v hospodaření a kdy vedení městské části s nelibostí neslo naši aktivitu.
Podařilo se nám dosáhnout odchodu tajemníka Radovana Novotného, který byl šedou eminencí úřadu Brno-střed (to, že své pozice dovedl náležitě využít je známo, nahrávala mu k tomu jeho inteligence i pracovitost, které ale bohužel používal především ve svůj prospěch). Podařilo se nám zastavit skrytou privatizaci areálu Lerchova (pozemků za milióny korun), zachránit 4 milióny korun, které měly odtéci přes neprůhledné projekty z rozpočtu městské části, podařilo se dosáhnout nahrávání zastupitelstva a řadu dalších věcí.
Přesto stav, ve kterém se nyní radnice a její hospodaření nachází není zcela povzbudivý. Dluhy na nájemném, evidované i přes deset let, dosahují přes150 miliónů korun (více jak 2/3 z nich jsou nevymahatelných – promlčení apod.), jen proto, že je nikdo roky neřešil. Když dostanete do ruky seznamy neplatičů, jen zíráte, když listujete desítkami stran plných sloupců jmen. Když přestali platit, nikdo to neřešil, tak to neřešili to také, vždyť to bylo to nejjednodušší řešení. Přitom největší dluhy jsou částky v řádu až statisíců korun. Bohužel pokus starosty řešit tuto situaci zřízením nové příspěvkové organizace městské části vyznívá více než rozpačitě, protože náklady na její provoz jsou vyšší než platby bytovým kancelářím. Je třeba změnit celý systém, který musí řešit situaci aktivní domluvou s dlužníkem již ve chvíli, kdy poprvé nezaplatí (jak se osvědčilo i jinde), protože právě tehdy je největší šance předejít růstu dalších dluhů a vzniku situace, kterou dlužík není schopen zvládnout.
Řada dalších dobrých věcí a projektů by mohla být zrealizována, pokud by Brno-střed hospodařilo s péčí dobrého hospodáře. Hospodaření městské části bude mít ale na konci roku schodek v rozpočtu nejméně 10 miliónů korun. Tento schodek vznikl nadhodonocenými příjmy a nekoncepčními projekty prosazovanými současným starostou. Rovněž řada veřejných zakázek by mohla být zrealizována za nižší ceny, pokud by zakázky byly vyvěšovány na internetu, jak jsme se toho snažili a snažíme dosáhnout, nebo kdyby se začalo, jak nyní nově navrhujeme, využívat elektronických aukcí. Řada organizací i obcí to již zkusila a úspory, kterých dosahují, jsou v řadě případů překvapivě velké, i v desítkách procent. Těžko říci, zda se na zakázkách na Brně-střed podepisuje i korupce, jak tomu bylo dříve (vzpomenout můžeme např. kauzu s losováním úklidových firem). V každém případě na Brně-střed nejsou zastupitelé opozičních stran zváni ani k otevírání obálek s nabídkami na realizaci veřejných zakázek, ani k jejich hodnocení, jak je tomu např. zvykem na magistrátě města Brna.
Větší kontrola a transparentnost ve vedení statutárního města Brna přišla až se změnou v posledních komunálních volbách. Přetrhala se řada personálních vazeb, podařilo se, především díky zeleným, nastavit řadu mechanismů, které vedou k větší transparentnosti a kontrole – zastupitelstva jsou přenášena přes internet, hlasování každého zastupitele je zaznamenáno a každý si ho u konkrétního bodu může v elektronické podobě dohledat, do Metropolitanu města Brna mají necenzurovaný přístup všechy strany zastoupené v zastupitelstvu, občané mohou vystoupit na zastupitelstvu se svým problémem apod.
Stejnou změnu potřebuje Brno střed. Včera bylo pozdě.