10. 4. 2011
Poslanecká sněmovna schválila novelu zákona o ochraně ovzduší, která dává radnicím pravomoc vyhlásit na svém území nízkoemisní zóny, jak je to běžné například v Německu. Do těchto zón budou moci vjíždět jen auta splňující moderní ekologické limity. Brněnští radní by tak měli urychleně začít připravovat návrh pro Brno.
Přestože zákon není zcela dokonalý a umožňuje řadu výjimek, průlomový
je fakt, že dává vedením obcí mandát k vyhlášení nízkoemisních zón tam,
kde stav ovzduší ohrožuje zdraví lidí. V Brně by se takové opatření
mělo týkat například ulic jako je Úvoz, Koliště nebo Gajdošova.
Přestože
zákon ještě zamíří do senátu a k prezidentovi, vedení města by na
návrhu nízkoemisních zón mělo začít pracovat. Moderní ekologická
legislativa chránící zdraví občanů se nakonec prosadí a Brno by nemělo
zůstat pozadu. Obdobné zóny úspěšně fungují řadu let například v našem
německém partnerském městě Stuttgart.
Předseda městské organizace SZ v Brně Martin Ander k tomu říká: „Rozhodnutí
poslanců je hozenou rukavicí pro vedení města Brna. Pokud jde brněnské
vládnoucí koalici skutečně o zdraví a životy Brňanů, pak začne ihned
připravovat návrh na vyhlášení nízkoemisních zón v Brně. Ovzduší je tu
totiž natolik znečištěné výfukovými plyny z dopravy, že bez omezení
vjezdu zastaralých a špinavých aut do obytných částí města situaci
zlepšit nelze.“
Dlouhodobé statistiky uvádějí, že více než jedna
třetina území města Brna trpí zhoršenou kvalitou ovzduší. Pravidelně
jsou překračovány hygienické limity prachu. Ten je ze všech škodlivin
pro lidské zdraví nejnebezpečnější, protože na malé prachové částice
jsou navázány nebezpečné látky způsobující rakovinu, které se při
vdechnutí dostávají přímo do plic. Původcem prachu je z 80% doprava,
především nákladní.
Stav ovzduší mohou Brňané každý den sledovat na stránkách http://ovzdusi.brno.cz.
Data z měřících stanic dokládají, že Brno patří k městům, která mají s
prachem největší problém. Od počátku roku 2011 byl 24 hodinový limit
prachu překročen ve zhruba 40 dnech. Přitom česká legislativa takový
stav toleruje pouze 35 dní v roce.
O to více může nyní Brno mrzet,
že vedení města odmítlo v lednu 2011 podpořit pokračování projektu
nákupu prachových filtrů na autobusy z dotace švýcarské vlády. Již za
dva roky mohl mít brněnský dopravní podnik všechny autobusy v kategorii
nízkoemisních. Takto budou muset všechny investice jít z kapes Brňanů a
vyčištění všech autobusů se dočkáme nejdříve za 10 let.